Zorg goed voor je darmen

Honderden wetenschappelijke artikelen zijn de laatste 10 jaar gepubliceerd over onze darm. Onze darm blijkt een uniek orgaan:

  • Bijna 80% van ons immuunsysteem zit in de darm! Dat moet ook wel want via de mond is dit het enige contact dat we hebben met mogelijk schadelijke ziekteverwekkers vanuit de buitenwereld.
  • het haalt energie en voedingsstoffen uit het voedsel dat we eten
  • het produceert een heel scala aan hormonen
  • door de samenwerking tussen de dikke darm en de darmflora krijgen we extra vetzuren, vitamine K, vitamine B12, vitamine B1 en vitamine B2
  • De belangrijkste fase van onze spijsvertering zit in de dunne darm
  • Er is informatieoverdracht tussen ons zenuwstelsel, onze hersenen, ons immuunsysteem en onze darmen! Dit geeft ons onder andere informatie over ons verzadigingsgevoel, maar ook over onze emoties en dus over hoe we ons gedragen!

We moeten dit belangrijke orgaan niet onderwaarderen of onderschatten en er juist heel goed voor zorgen. Dat betekent: voldoende bewegen, voldoende ontspannen, goed slapen en gezond eten. We voeden niet alleen ons zelf maar dus ook onze darmen, of beter gezegd onze darmbacteriën. Er zit ongeveer 2 kilo aan bacteriën in onze darm die we niet kunnen missen!

Een verkeerde balans in onze darmen kan leiden tot overgewicht, depressie, allergieën  en darmklachten. Wellicht is er een link met autisme en de ziekte van Crohn via de overdracht van darmbacteriën van moeder op kind tijdens de geboorte…

Ik ben geen voorstander van ‘ontslakken’, sap-kuren, vastendagen en ‘darmspoelingen’. Al deze methodes zorgen er namelijk onherroepelijk voor dat ook de goede darmbacteriën het niet overleven. En dat brengt het risico met zich mee dat juist de slechte bacteriën en andere ziekteverwekkers een kans krijgen om de balans in ons lichaam te verstoren en ons ziek te maken.

Wie vragen of klachten heeft met betrekking tot dit onderwerp is altijd van harte welkom in mijn praktijk!

Prikkelbaar Darm Syndroom

Het Prikkelbare Darm Syndroom is een chronische darmaandoening. Buikpijn, diarree en/of verstopping zijn de meest voorkomende klachten. Ook is er vaak sprake van een opgeblazen gevoel/opgezette buik, winderigheid, aandrang maar er komt niets, slijm bij de ontlasting, misselijkheid, vermoeidheid, hoofdpijn. Stress en emoties hebben een grote invloed op het voorkomen en de ernst van de klachten.

PDS kan van de ene dag op de andere ontstaan. Vaak is de aanleiding een stressvolle gebeurtenis, deze kan lichamelijk en/of geestelijk zijn. Bijvoorbeeld na een operatie, een ernstige ziekte (o.a. besmetting met Salmonella), stress door relationele spanningen/ werkeloosheid/ misbruik.

Het klachtenpatroon kan sterk wisselen waardoor PDS moeilijk is aan te tonen door de huisarts of door verder medisch onderzoek. Meestal worden andere oorzaken eerst uitgesloten door de arts (verkeerd gegeten, voedselvergiftiging, ziekte van Crohn, Colitis Ulcerosa of kanker). Dus als er geen andere lichamelijke oorzaak voor de klachten wordt gevonden terwijl er wel sprake is van duidelijke klachten, dan stelt men de diagnose Prikkelbaar Darm Syndroom. Er is hiervoor een PDS-Check (= een vragenlijst).

Er zijn gelukkig diverse mogelijkheden om de klachten te verminderen, o.a. via aangepaste voeding en leefstijl, aandacht en begeleiding voor de psychische gevolgen, eventueel hypnotherapie en ten slotte ondersteunende middelen zoals probiotica, antibiotica, pijnstillers, pepermuntolie en pillen voor het zenuwstelsel.

Wat zijn probiotica?

De WHO/FAO omschrijft probiotica als ’levende micro-organismen, die wanneer ze in voldoende hoeveelheden geconsumeerd worden, kunnen bijdragen aan een positief gezondheidseffect voor de gastheer’.

Veel probiotische bacteriën maken deel uit van de humane microbiota. Daardoor kunnen ze zich goed handhaven in het spijsverteringskanaal en van daaruit verschillende gezondheidseffecten teweegbrengen.

Probiotica zijn vaak melkzuurbacteriën. De meeste behoren tot de groep van lactobacillen of tot de bifidobacteriën.

Probiotica worden in verschillende gebruiksvormen op de markt gebracht, variërend van pillen en poeders tot zuiveldranken en yoghurts. Een belangrijk criterium voor het probiotische karakter van een micro‐organisme is dat deze resistent is tegen maagzuur en gal en levend in de darmen aankomt.

Kwaliteit

Een goed probioticum kan je herkennen. Hieronder staan de belangrijkste aandachtspunten:

  • Onderzoek de wetenschappelijke onderbouwing van het (eind)product.
  • Controleer of de gebruikte bacteriestam(men) en het minimum aantal levende bacteriën op de verpakking staan. Een bacterienaam bestaat uit drie delen: familienaam, soortnaam en stamnaam.
  • Het effect van probiotica is stamspecifiek.
  • Een minimum van 1 miljard (109) bacteriën (per stam) per gebruiksmoment/dosering. ( dus 1 pil of 1 capsule of 1 portie zuivel, etc.

Om effect te hebben is het aan te raden probiotica minimaal vier weken te proberen maar bij PDS is dit twee maanden.

Voor de werkingsmechanismen geldt dat de effecten van probiotica stamspecifiek zijn.