Puur Gezond: Als je meer wilt weten over écht eten!

Puur Gezond: Gezonde voeding. het is smakelijker, naar wens snel te bereiden en gezonder dan eten uit pakjes/zakjes of voorverpakt & bereid uit de koelingen… Lekker en gezond eten hoeft niet ingewikkeld zijn! Op de website lees je hoe je puur en lekker eet. Elke werkdag staat er nieuws op de website: recepten, tips, columns en kleine ‘zelf-testjes’/’weetjes’. En elke week verschijnt er een nieuwsbrief vol inspiratie. Naast het volgen van de website is het een goed idee om met je diëtist te bekijken hoe ver je mee wilt gaan in de wereld van PuurGezond, zodat het wel bij je persoonlijke voorkeuren past of dat het past bij een voeding of dieet dat gevolgd moet worden (omdat je wilt afvallen/ groeien of dat om medische redenen gevolgd moet worden).

PuurGezond Piramide

De adviezen voor PuurGezond zijn samengevat in de PuurGezond Piramide. Die geeft je snel een beeld van hoe je gezond en lekker kunt eten. Onderaan de piramide zie je BEWEGING. Op een prominente grote plek, draagvlak voor de rest: bewegen is ontzettend belangrijk. Bewegen versterkt je spieren en botten, het verhoogt je stofwisseling, het verhoogt je conditie/uithoudingsvermogen en het verbetert je humeur en je nachtrust. Minimaal een half uur matig bewegen per dag, maar liever een uur per dag!

De 1e laag bestaat uit drinken/vocht. Een basisbehoefte. Drink dagelijks minstens 2 liter. Water is de meeste pure dorstlesser, maar ook koffie, thee, zuivel en sappen tellen mee.

De 2e laag bestaat uit groenten en fruit. Het gaat om redelijk grote hoeveelheden: 300-400 gram groente per dag en 2-3 stuks fruit per dag. Ze leveren vitamines, mineralen en vezels. Eet ze bij elke maaltijd en ook als tussendoortje.

De 3e laag bevat andere plantaardige producten: peulvruchten, noten en zaden en brood, aardappelen en graanproducten. Leveranciers van vezels, B-vitamines en eiwitten. Neem kleine porties brood, aardappelen, rijst en pasta als je wilt afvallen.

De 4e laag bevat eiwitrijke producten: zuivel, eieren, vlees, vis en tahoe. Belangrijk omdat ze rijk zijn aan eiwitten, vitamines en mineralen. Eiwitten geven van alle voedingsstoffen de meeste verzadiging. En (vette)vis bevat de unieke omega 3 vetzuren die goed zijn voor hart, bloedvaten en hersenen.

De 5e laag is de laag met de vetten. Belangrijker dank je misschien denkt. Vet is een essentieel onderdeel van je voeding. Het levert je de vet oplosbare vitamines A, D en E en vetzuren. Kies voor een combinatie/afwisseling van olijfolie en andere plantaardige olie, roomboter en vette smaakmakers als pesto, pindakaas en kokosolie.

En in de top van de piramide is een plekje ingeruimd voor snoep en snacks. Natuurlijk is er wel ruimte voor een glas wijn, zelfgemaakte koekjes en pizza of andere recepten van PuurGezond. De hoeveelheden zijn afhankelijk van je gewicht en je activiteitenpatroon.

Bovenaan de piramide schijnt de zon: zonlicht heb je nodig voor de aanmaak van vitamine D via je huid. Naar buiten gaan is gezond, minimaal dagelijks een kwartier tot een half uur met handen en hoofd onbedekt. Buiten zijn is ook goed voor je humeur, je geest en je rust. We kunnen niet zonder zon, natuur en frisse lucht!

afbeelding1

PuurGezond voeding: Eet meer!

Lekker in je vel met PuurGezond. Weg met bizarre eetregels en beperkingen! Want juist door méér te eten kun je gezond blijven, op je gewicht blijven en je energiek voelen. In het boek ‘Eet meer! Lekker in je vel met PuurGezond’ lees je hoe je voortaan geniet van je eten, zonder je nog zorgen te maken of het allemaal wel mag of verantwoord is. PuurGezond eten is een manier van eten die puur en natuurlijk is, op een manier die bij jou past. In het boek staat niet wat je wel of niet mag eten, maar er staat hoe je moet eten. Het boek bevat ook recepten en praktische tips. PuurGezond is geen dieet, het kent geen verboden producten of strakke regimes. Het is een manier van eten die past in onze tijd, gebaseerd op wetenschap en op ervaring. PuurGezond eten is eten waar je energie van krijgt en voedingsstoffen. Het is bedoeld om je lichaam te voeden en niet om er onzin met veel calorien en weinig voedingsstoffen in te stoppen. Je hebt maar 1 lichaam waar je je hele leven mee moet doen en waar je goed voor moet zorgen. PuurGezond eten is geen honger lijden. PuurGezonde voedingsmiddelen hebben een lage ‘door-eet-factor’, je wordt en blijft sneller en langer verzadigd.

Het boek ‘Eet meer!’ is in mijn praktijk te koop.

Afvallen via PuurGezond kan ook: met behulp van het boek ‘Slank in 8 stappen’.

In het boek ‘PuurGezond! Slank in 8 stappen’ laat Karine Hoenderbos (diëtiste) zien dat je soepel kunt omschakelen naar een natuurlijk eetpatroon dat puur gezond is. In het opgestelde 8-wekenplan verander je stap voor stap je eetgewoonten. Binnen 8 weken eet je gezonder, lekkerder en puurder. Terwijl het je nauwelijks meer tijd kost. Je winst: een lager gewicht, meer energie en meer plezier in eten.

Mocht 8 weken te optimistisch zijn, dan kan je onder mijn begeleiding een ander tijdsschema volgen afhankelijk van wat het beste bij je past, maar wel volgens de genoemde stappen.

Ter ondersteuning zijn er de 8 stappenkaarten die je mee naar huis kunt nemen als ruggensteuntje.

Zowel het boek als de stappenkaarten zijn in mijn praktijk te koop.

Diabetes type 2, maak jezelf beter!

Tenslotte is er intussen ook van Puur Gezond het boek ‘Diabetes 2? Maak jezelf beter!’ De inhoud van dit boek sluit mooi aan bij de recente adviezen voor mensen met (dreigende) diabetes 2 of ook wel overgewichtsdiabetes of ouderdomsdiabetes genoemd.  De Diabetesvereniging Nederland (DVN) is trots op het boek…

Een vroegtijdige diagnose, behandeling en leefstijlaanpassingen kunnen diabetes type 2 voorkomen en zelfs terug draaien. Dit boek helpt je hierbij met behulp van een wetenschappelijk onderbouwd stappenplan. Volg deze adviezen op en je krijgt meer energie, je wordt slanker en je bloedsuikers verbeteren. Het boek geeft je informatie over de nieuwste inzichten van de ziekte, adviezen over voeding en natuurlijk smakelijke recepten.

Vanzelfsprekend is het niet altijd gemakkelijk om een leefstijl  en nieuwe voedingsgewoontes aan te leren via een boek. Dan ben ik altijd bereid om een ieder hierbij te helpen en begeleiden!

Puur Gezond is een initiatief van Karine Hoenderbos, Angela Severs en Mary Stottelaar. Vele diëtisten, consulenten en deskundigen hebben zich inmiddels bij hun aangesloten. Zij staan achter de uitgangspunten van Puur Gezond en dragen de Puur Gezond gedachte uit in hun adviezen; ik maak daar ook deel van uit.