Ondergewicht

Er zijn mensen die kunnen alles eten, maar blijven laag in gewicht. Dat kan vervelend zijn. Sommigen voelen zich er niet prettig bij of maken zich zorgen. Samen kunnen we kijken of het gewicht echt te laag is en of er iets aan te veranderen is met aangepaste voeding of veranderingen in de leefstijl. Ondergewicht kan ook ontstaan na een ernstige ziekte of na veel stress. Ook dan kunnen we samen kijken naar de mogelijkheden om weer op krachten te komen en op conditie.

Overgewicht

Er zijn diverse methodes om af te vallen/het gewicht naar beneden te brengen. De methode die gevolgd kan worden is totaal afhankelijk van de persoonlijke situatie. Twee van mijn meest toegepaste methodes zijn het ‘koolhydraat beperkt eten’ (zie betreffend kopje op deze site) en PuurGezond eten (zie betreffend kopje op deze site).

Emotie eten

Wat is het, waar komt het vandaan en hoe word jij je daarvan bewust en krijg je dit onder controle?

  1. Eten uit frustratie, boosheid, verdriet of verveling lost heel even de beleving van je negatieve gevoelens op, maar dit is jammer genoeg van korte duur…
  2. Eten omdat de situatie of omgeving zo uitnodigt om te eten? Aandringen van anderen om toch iets te nemen of de laatste restjes even op te maken… Of in het restaurant kan je je niet beheersen want alles ziet er zo lekker uit…Of je loopt ergens langs en je kan de heerlijke geuren niet weerstaan… lekkere dingen lonken: gezellig!

De eerste vorm van eetgedrag is echt emotie eten veroorzaakt door prikkels vanuit jezelf. Hier heb je jezelf aangeleerd dat eten een vorm van troost, comfort of beloning kan zijn.

De tweede vorm van eetgedrag is ‘extern eetgedrag’; de prikkels van buitenaf zijn onweerstaanbaar. Dit is ook aangeleerd gedrag; geuren, kleuren, omgeving worden geassocieerd met iets wat erg lekker is, en/of heel aantrekkelijk of gezellig. Vooral tegenwoordig is het in de winkelstraten moeilijk om al die etalages en geuren te negeren…

Er is gelukkig wel iets aan te doen. Met hulp kan je er achter komen waar je eetgedrag vandaan komt en hoe je dit (langzaam) kan omvormen naar nieuw gewenst gedrag door bewustwording van wat er speelt.