Leefstijl: wat is dat?

Iemands leefstijl wordt bepaald door vele factoren. Het gaat om o.a. de volgende factoren:

  • het gezin waar je in geboren wordt (normen en waarden, financiële positie, cultuur)
  • de omgeving waarin jij je bevindt (verschilt met de jaren en ook op 1 dag (met vrienden, op feestjes, op werk, alleen thuis, met gezin thuis, op vakantie, etc.)
  • de voedingsgewoontes die je hebt aangeleerd
  • je sportieve activiteiten (frequentie, intensiteit en duur)
  • je werk (ploegendienst, zittend werk, lichamelijk zwaar werk, veel of weinig verantwoordelijkheden, hoeveel uur werk je, etc.)
  • je slaappatroon
  • ontspanning
  • stress (intensiteit, duur, oorzaak, in hoeverre heb je er zelf invloed op)

Al deze punten bepalen wie je bent, hoe je gezondheid er voor staat en in hoeverre je iets kan veranderen aan je situatie, naar wat je graag zou willen veranderen.  Er zijn namelijk veel ongezonde leefstijlgewoontes, zoals bijvoorbeeld roken, stress of een inactief leven… Het doel is dat ik je zoveel en zo goed mogelijk ga begeleiden naar gedragsverandering zodat de kwaliteit van leven verbetert of zodat je (dichter) bij je doelen komt.

Leefstijl en Voeding

Voeding wordt je met de paplepel ingegoten… Het begint vanzelfsprekend met melk, maar daarna begint de start van het ontdekken van verschillende smaken (zuur, zoet, zout, bitter en combi’s) en van verschillende ‘belevingen’ in je mond (vloeibaar, hard, crunchy, taai, glibberig, etc). Wat je in je eerste 4-5 levensjaren voor het eerst proeft wordt heel nauwkeurig opgeslagen in je brein. Het bepaald voor een heel groot deel wat je later lekker blijft vinden of juist niet.

Dan leren we allerlei gewoontes aan, soms sluipen er verkeerde gewoontes in door gemakzucht of gewoon omdat iets lekker of goedkoop is, met effecten op je gezondheid. De kunst is om deze gewoontes, die in heel veel jaren zijn aangeleerd, weer om te buigen naar gewoontes die helpen om chronische ziekten, tekorten of over-/ en ondergewicht te voorkomen of verhelpen.

Leefstijl en Sport/Bewegen

Bewegen en sporten is gezond. De een doet aan sporten in de sportschool, op de atletiekbaan, in een teamsport op een veld binnen of buiten,  of individueel binnen of buiten. En de ander kan of wil niet sporten.
In beide gevallen is het heel goed om aandacht te besteden aan wat je doet: intensiteit, frequentie en duur.

Wat past bij iemand als je het hebt over sport? Zijn er klachten? Zijn er wensen?

Maar ook: wat past bij iemand die niet wil of kan sporten? Dan is er een goede reden om te kijken wat iemand in zo’n geval wel kan doen om aan voldoende beweging te komen.

Samen kunnen we kijken hoe we sport of beweging tot een hoger of beter niveau kunnen krijgen ten behoeve van de gezondheid.

Hoe vaker iemand buiten is, des te meer effect… :stress vermindering, frisse lucht, verbetering van nachtrust. Dus sport en/of beweeg zo veel mogelijk buiten!