Met een koolhydraatbeperking kan je:

  • Afvallen omdat je je lichaam dwingt om vetten te verbranden
  • Insuline ongevoeligheid beperken of zelfs normaliseren.
  • De kans op metabole ziekten verkleinen. (diabetes type 2, hoge bloeddruk, hoog cholesterol, etc.)

Hoe ziet een koolhydraatbeperking er gemiddeld uit?

  • Bij een koolhydraatbeperking – bestaat de voeding uit veel vetten en eiwitten. Dit is heel verzadigend. Diëtist let op voldoende vezels, vitamines en mineralen.
  • Gedurende 2-3 maanden een dagmenu met slechts 20, 30 of 40 gram koolhydraten (dit wordt per persoon afgestemd). Die hoeveelheid koolhydraten worden verdeeld over de 3 maaltijden per dag (ter vergelijking: een dag met 30 gram koolhydraten = 3 kleine gekookte aardappelen, of 1 grote banaan of 3 biscuitjes of 2 beschuiten met 1 boterham…heel weinig dus!) De hoeveelheid koolhydraten wordt per cliënt vastgesteld op basis van zijn/haar persoonlijke situatie en medische gegevens van de cliënt, en vanzelfsprekend  in overleg met de cliënt.
  • Na +/- 3 maanden: heel langzaam de hoeveelheden koolhydraten verhogen tot het omslagpunt waarop je weer in gewicht aan komt.
  • Het lage koolhydraatgehalte in het dagmenu dwingt het lichaam om de benodigde koolhydraten ergens anders vandaan te halen dan uit de voeding. De koolhydraten zijn namelijk (in de vorm van glucose) wel nodig voor het verrichten van je dagelijkse bezigheden, je rode bloedcellen en voor je hersenen. De koolhydraten worden nu door het lichaam zelf gemaakt: uit de voorraad lichaamsvetten kan het lichaam koolhydraten (glucose) maken. Dit is gunstig voor lichaamsgewicht, voor buikvet = visceraal vet (dat is vet dat om de organen in de buikholte opgeslagen zit en daar negatieve effecten uitoefent op o.a. het immuunsysteem en op de hormoonhuishouding: risico op metabole ziekten) en dus gunstig omdat het de kans op metabole ziekten verkleint.
  • Koolhydraatbeperking geeft gunstige resultaten op korte termijn op bloedsuikergehaltes bij type 2 diabetes patiënten.
  • Op korte termijn geeft het ook de beste resultaten in gewichtsreductie en op de lange termijn lijkt dit dieet het beste gewichtsbehoud te laten zien.
  • HDL (goed vet in je bloed) neemt toe, TG (slecht vet) en LDL krijgen waarschijnlijk een betere samenstelling. Nuchtere insulinewaarden dalen en nuchtere glucosewaarden dalen ook.

Algemeen: de voeding bevat uiteindelijk bij koolhydraatbeperking minder dan 40 energieprocent koolhydraten, dat betekent bij een 1000 kcal dieet een hoeveelheid van 100 gram koolhydraten.