Wie gezond wil leven en dus gezond wil eten komt er niet onderuit: dan moet je bewust gaat eten.

Bewust eten betekent dat je je realiseert wat je in je mond stopt en dus waar je je lichaam mee voedt. Dan moet je ook bewust je inkopen doen.

Ten slotte kan je ook heel bewust gaan eten om gezondheidsredenen zoals het volgen van een dieet :

  • Geen zout/natrium
  • Minder verzadigd vet/cholesterol
  • Geen allergenen
  • Letten op eiwitten
  • Letten op vezels of gluten
  • Letten op mineralen of vitamines

En dan komt het neer op voeding kopen met duidelijke etiketten.

Bewust eten kan betrekking hebben op:

  • Letten op vetten
  • Letten op suikers en/of koolhydraten
  • Letten op eiwitten
  • Letten op vezels
  • Letten op gluten
  • Letten op E-nummers

Het kan ook gaan om morele gedachten zoals: welke grondstoffen/ingrediënten zijn er gebruikt:

  • Palmolie
  • Soja
  • Suikers, siropen en/of andere afgeleiden
  • Vlees
  • Ei
  • Gevogelte
  • Vis
  • Schaaldieren
  • Gelatine

Het gaat dan om het kiezen voor bijvoorbeeld: biologisch eten, vegetarisch eten in diverse varianten, duurzaam eten, diervriendelijk eten, geproduceerd zonder kinderarbeid of slechte arbeidsomstandigheden, gezonder of puurder eten, dat soort dingen…

Ten slotte kan je ook heel bewust gaan eten om gezondheidsredenen zoals het volgen van een dieet :

  • Geen zout/natrium
  • Minder verzadigd vet/cholesterol
  • Geen allergenen
  • Letten op eiwitten
  • Letten op vezels of gluten
  • Letten op mineralen of vitamines

En dan komt het neer op voeding kopen met duidelijke etiketten.

De naam ‘eierkoek’ suggereert bijvoorbeeld dat er veel ei in zit of eiwit, maar het grootste deel is echter gewoon suiker: lees het etiket!

Verder is het goed om meer informatie van de verpakking te halen: zal er in de verpakking werkelijk hetzelfde zitten als wat de foto of het plaatje op de verpakking belooft? Hoeveel zit er in de verpakking? Zit de inhoud verpakt per stuk, per 2 of 3,  in een folie en moet je dan alles in 1x opeten? Staat de voedingswaarde er op per stuk, per portie of per 100 gram?

Kortom: het is best de aandacht waard om de verpakking te bestuderen en daar kan mijn hulp altijd bij van pas komen: bij u thuis, in mijn praktijk of in de winkel!

img_6373-960x720kopie