Emotie-eten de baas, dat lukt jou ook!

Uitgeteld lig je op de bank met maar één gedachte: ik moet iets eten! Zoet, hartig, chocola of kaas, eigenlijk is alles goed . Maar wel graag NU! Na een zware werkdag eerst een halve zak chips om tot rust te komen. Herken je deze situaties?

  1. Emotie eten is eten uit frustratie, boosheid, verdriet of verveling, onrust, of andere gevoelens. Dus niet vanwege een fysieke behoefte aan energie en voedingsstoffen. Het lost heel even de beleving van je negatieve gevoelens op, maar dit is jammer genoeg van korte duur…
  2. Eten omdat de situatie of omgeving uitnodigt om te eten? Het aandringen van anderen om toch iets te nemen of de laatste restjes even op te maken… Of in het restaurant kan je je niet beheersen want alles ziet er zo lekker uit…Of je loopt ergens langs en je kan de heerlijke geuren niet weerstaan… lekkere dingen lonken: gezellig!

De eerste vorm van eetgedrag is echt emotie eten veroorzaakt door prikkels vanuit jezelf. Hier heb je jezelf aangeleerd dat eten een vorm van troost, comfort of beloning kan zijn.

De tweede vorm van eetgedrag is ‘extern eetgedrag’; de prikkels van buitenaf zijn onweerstaanbaar. Dit is ook aangeleerd gedrag; geuren, kleuren, omgeving worden geassocieerd met iets wat erg lekker is, en/of aantrekkelijk is of gezellig. Vooral tegenwoordig is het in de winkelstraten moeilijk om al die etalages en geuren te negeren… Of in een ‘All you can Eat’ restaurant.

Er is gelukkig wel iets aan te doen. Met hulp kan je erachter komen waar je eetgedrag vandaan komt en hoe je dit stap voor stap kan omvormen naar nieuw gewenst gedrag door bewustwording van wat er speelt.
Patronen moeten worden herkend en doorbroken, nieuwe gewoontes kunnen stap voor stap worden aangeleerd.

Dit soort snoep- en snaaibuien zijn funest voor je zelfvertrouwen en je gewicht. Wil jij het emotie-eten blijvend onder controle krijgen? Nooit meer op dieet? Dan help ik je graag in dit proces.

Als Emotie-eten de baas specialist© van www.emotie-etendebaas.nl laat ik je onderzoeken waar jouw neiging tot emotie-eten vandaan komt. Je leert voelen dat je eigenlijk behoefte hebt aan een luisterend oor, troost, afleiding of liefde. Een pak koekjes opeten vervult dit verlangen niet. Via een 7-stappen plan ervaar je hoe je de behoefte aan rust of waardering kunt bevrediging zonder naar troosteten te grijpen. Hiermee krijg je snoepbuien definitief onder controle.

In de begeleiding volgen we het 7-stappen plan dat beschreven staat in het boek “Liefde in plaats van chocola”, van Fenna Janssen, diëtist-therapeut en eigenaar van www.emotie-etendebaas.nl

“Ik weet nu hoe ik iets kan afslaan zonder mijn gastvrouw te kwetsen. Ik durfde nooit iets te weigeren als ik op visite ging. Het is fijn dat ik nu weet dat ik door het telkens maar opeten wat me aangeboden  werd eigenlijk gefrustreerd raakte en dan baalde van mezelf. Dan ging ik thuis weer verder eten! Ik ben blij met de hulp van Cora!” aldus een deelneemster in 2017.

“Verrassend om opeens te ontdekken waar ik mee bezig was. Om 16.30 uur thuis, drukte en stress…  dan had ik een lekker stuk kaas wel verdiend. In feite was mijn lichaam er al op voorbereid denk ik, want ik kreeg dan ook honger. Nu besef ik dat ik er alleen maar van ging groeien terwijl ik me er maar heel even prettiger van ging voelen. Ik heb door Cora geleerd wat ik kan doen om te voorkomen dat ik ga eten. Zo ben ik afgevallen en voel me beter.” Aldus een cliënt in 2018.

Herken jij jezelf als jojoër? Heb je al bewezen dat je goed kunt afvallen, maar kom je weer aan bij tegenslag, verdriet of stress? Dan is het tijd te stoppen met lijnen en het emotie-eten stap voor stap aan te pakken.

Honderden anderen is het al gelukt het emotie-eten onder controle te krijgen. Dat lukt jou dus ook!

Hoe kan ik je begeleiden:

-via een workshop Emotie-eten de baas (zie data FB pag. Cora Berndt Praktijk Voeding en Leefstijl)
-via individuele begeleiding (info@coraberndt.nlof www.coraberndt.nl)
-via de groepsbegeleiding die vaak ontstaat na de workshop Emotie-eten de baas

Individuele begeleiding:

Wil jij graag:

  • Stap voor stap gezonder gaan leven?
  • Je meer bewust worden van je eetpatronen?
  • Het emotie-eten onder controle krijgen?
  • Een stimulans om dagelijks te bewegen, zodat je je energieker en sterker voelt?
  • Geleidelijk én blijvend gewicht verliezen, i.p.v. snel afvallen en weer aankomen met rente?

Dan is de Emotie-eten de baasaanpak passend voor jou.

Hoe ziet jouw leven er uit over 5 jaar? Ben je dan fit, gezond, zonder diabetes en met een keurige bloeddruk? Koop je weer leuke kleren en ben je trots op jezelf? Is het gelukt om je werk te blijven doen? Sport of zwem je met je (klein)kinderen?

De aanpak van Emotie-eten de baasis geschikt voor mensen die serieus aan de slag willen om in een jaar blijvend af te vallen, gezonder en fitter te worden en om definitief het emotie-eten en jo-jo-en onder controle te krijgen.

Begeleiding vindt plaats in mijn praktijk in Emmen.

Individuele intensieve begeleiding betekent:
doelen stellen – plannen maken – acties uitvoeren – belemmeringen wegwerken – successen vieren – onderliggende patronen veranderen – volhouden en nog meer succes behalen

Hoe gaan we dit samen doen?
Bij de keuze voor het pakket Emotie Eten-de-baasgelden er andere voorwaarden dan bij andere begeleiding in mijn praktijk! We beginnen met een GRATIS intake gesprek (ter waarde van € 60). Na het intake gesprek bepaal je of je een Intensief traject bij mij wilt starten.

Intensief traject:

  • Na het gratis intakegesprek hebben we vier keer een gesprek. Je voedings- en beweegdagboek komt aan bod, je stelt doelen per week op, we bespreken het emotie-eten, dagmenu’s, successen, tegenslagen en aandachtspunten voor de komende weken.
  • In de overblijvende weken hebben we contact per email. Daarin benoem je wat goed gaat, wat tegenvalt en verzamel je de vragen die je hebt. Via de mail reageer ik op jouw voortgang en vragen. Mocht persoonlijk contact wenselijk zijn, dan plannen we een consult in mijn praktijk.
  • De laatste week houden we een eindgesprek met evaluatie.
  • Je ontvangt eenpersoonlijke map die per week wordt aangevuld met informatie over:  emotie-eten, verleidingseten, kcal lijsten voor verjaardagen, BBQ, broodbeleg, uit eten gaan etc etc.
  • Je ontvangt het boek “Liefde in plaats van chocola”
  • Investering: jouw inzet en € 390

Wat levert het je op?

  • Je gaat je energieker en vitaler voelen.
  • Je verliest gewicht, circa 1-2 kilo per maand. Dat lijkt weinig, maar op jaarbasis kan dit oplopen tot 12-20 kilo!
  • Het emotie eten leer je onder controle te krijgen, houden en wordt verleden tijd.
  • Je leert genieten van eten en ontdekt dat gezond eten heerlijk kan zijn!
  • Je leert genieten van bewegen, zonder dat je meteen 3 x per week naar de sportschool moet.
  • Je bent trots op jezelf en blij met je spiegelbeeld.

Op basis van welke adviezen begeleid ik je?
In mijn advisering ga ik uit van ‘normaal gezond eten’. Als je blijvend gewicht wilt verliezen, is het nodig om dagelijks gezonder en zo volwaardig mogelijk te eten én meer te bewegen. Lijkt logisch, maar is voor veel mensen in de praktijk lastig genoeg! Het eten van drie voedzame maaltijden per dag en eventueel driekeer iets gezonds tussendoor is lang vol te houden en voorkomt eetbuien. Hierdoor vallen mensen met overgewicht af zonder streng te lijnen.

Strenge modediëten werken soms op korte termijn; op lange termijn leiden ze meestal tot extra gewicht. Mijn begeleiding richt zich vooral op: lange termijn doelen voor ogen zien – realistische plannen maken – jou laten kiezen voor gezonder eten dat praktisch past bij je werk, gezin, etc. – volhouden – uit de vicieuze cirkel van streng lijnen en aankomen stappen – kiezen voor een ‘gezond verstand aanpak’ in plaats van de ‘alles of niets strategie’.

In geval van emotie-eten kunnen we samen de oorzaken van je overgewicht en het jo-jo-en onderzoeken. We werken dan met korte oefeningen waarmee je ervaart welke eetpatronen jij hebt, wat je zelfbeeld is en wat je redenen zijn om te veel te eten. Lichaamsoefeningen en mindfulness helpen om te voelen of je eet omdat je ‘maaghonger’ hebt of omdat je je alleen, leeg of verdrietig voelt.

Vergoeding?De begeleiding kan in veel gevallen (deels) vergoed worden vanuit de (aanvullende) verzekering, afhankelijk van je verzekering en de polisvoorwaarden.

Individuele sessies op afspraak: Als je een programma van 3 of 6 maanden niet passend vindt, dan zijn in overleg individuele sessies op afspraak mogelijk. De kosten hiervan zijn € 85 per uur. 

Kies je voor begeleiding waar emotie-eten een (klein) onderdeel is van de behandeling (= bij andere redenen dan alleen jo-jo-en /overgewicht), dan gelden andere tarieven, zie verderop op mijn website.